5.10.2011

Bathroom mates

Nuori siivoojanainen koputti aamulla oveen ja iski käteeni paperin, joka vaati allekirjoitustani. Silmät sikkuralla koitin pihauttaa ilmoille kaiken tilanteeseen sopivan puolan, jota osaan: "En ymmärrä. En puhu puolaa. En ymmärrä, mikä tämä on." Minä koitan saada siivoojanaisen ymmärtämään, että en ymmärrä. Hän ei ymmärrä, että minä en ymmärrä. Dialogi oli kovin yksipuolinen ja lopulta nainen luovutti kanssani ja sain paperin päiväksi itselleni.

Minun pitäisi maksaa vuokra. Ei ole kuitenkaan helppoa se. Olen edistynyt paikallisen Nordean pankkitilin avaamisen verran. Nyt en oikein tykkää siitä, että Puola on euroton.
Minun pitäisi ladata lisää aikaa matkakorttiini. Ei ole kuitenkaan nopeaa se. Pitää mennä ikuisen ja pitkän jonon jatkoksi maan alle. Puola on jonojen maa. En ole eläessäni jonottanut näin paljoa. Tehokkuuteen ja asioiden nopeaan ja kätevään hoitumiseen tottuneena en voi kuin katsoa ihaillen sitä, kuinka kärsivällisiä ihmiset Puolassa ovat. He asettuvat jonon jatkoksi vaikka koko päiväksi samalla kun minä kiroan mielessäni ja koitan taktikoida niin, että ajankäyttöni olisi mahdollisimman tehokasta. En toden totta lataa matkakorttiani enää tänään, vaan huomenna olen toivottavasti jonon ensimmäisenä ennen aamukahdeksaa, kun toimisto aukeaa.

Yliopistossa kunnioitat kokeen laatijaa pukeutumalla asianmukaisesti. Pojat pukevat puvun koepäiväksi ja minä tyttönä kävin mielelläni ostamassa itselleni mekon ja korkokengät. Mikä mahtava syy käydä vaateostoksilla. Nuoret naiset tosin pukeutuvat ilman kokeitakin niin fiinisti, että en erota, kenellä on tänään koe ja kenellä ei, mutta nuoret miehet pomppaavat koepäivinään katukuvasta kovasti edukseen.



3 kommenttia:

  1. Hei, tiesittähän, että voit ladata matkakorttiasi myös automaateilla? Itsekin kyllä muistan sen pirunmoisen jonon, joka oli kärsittävä kortin saadakseen...

    Jos on Suomessakin Nordean tili, raha siirtyy tilien välillä kuluitta ja saman päivän sisällä pikamaksuna. :) Opiskelijoille ainakin minun aikanani lobattiin kovasti paikallisen WBK:n tiliä, mutta halusin väenväkisin Nordeaan em. mainitun edun vuoksi.

    VastaaPoista
  2. Olen kuullut paikallisilta noista automaateista, mutta kun paikalliset sanoivat, että automaatti voi olla vähän mutkikas, niin mietin ottaa varman päälle mutkattomasti.

    Ihan hurjan mukavaa, kun viitsit ohjeistaa! Olen myllännyt nyt pari päivää Nordean sivuilla ja lopulta löysin tuon tiedon rahan siirtymisestä Nordean tilien välillä, mutta sitten löysin myös jotain hinnastoja ja pieni pää meni sekaisin.

    WBK:ta lobbaavat vieläkin, mutta minä halusin pitäytyä omassa pankissa, kun siihen on mahdollisuus. :)

    VastaaPoista
  3. Ei se ole, itse ainakin käytin ongelmitta. Kokeile! Kortti vain siihen lukijaan ja menoksi. Varmuuden vuoksi kielen voi vaihtaa englanniksi, niin välttää ongelmat.

    Joo, oikea päätös pysyä Nordeassa, saa paljon etua. Kysyin rahansiirrosta aikoinaan pankin asiakaspalvelusta. Tässä vielä pankin ohjeet:

    "Verkkopankissa Maksu ulkomaille-toiminolla voit siirtää varoja omalle tilillesi toiseen Nordeaan. Siirto omalle tilille Nordean ulkomaiseen konttoriin toteutetaan saman päivän arvolla kuluitta. Varat ovat ulkomaisella tililläsi joko samana päivänä tai viimeistään seuraavana pankkipäivänä takautuvalla arvolla.

    Kun teet siirron omalle tilillesi valitse maksutyypiksi pikamaksu.

    Maksussa on oltava seuraavat tiedot, jotta se välitetään saman päivän arvolla ja ilman kuluja:

    -Maksaja ja saaja on sama henkilö
    -Saajan tili on IBAN-muodossa
    -Maksun valuutta on Nordea valuutta (DKK, EEK EUR, LVL, LTL, NOK, PLN, SEK, GBP, USD tai SGD)
    -Maksutapa on pikamaksu
    -Kuluperintänä 'Maksan oman pankin kulut (SHA)'
    -Saajan pankki on Nordea ja saajan pankin tiedot ilmoitettu BIC-muodossa "

    Kiva seurata toisten suomalaisten taivalta Puolan ihmemaassa. :)

    VastaaPoista